Meningen med livet, hur många har inte ställt dig den frågan åtminstone en gång i sitt liv? Vad är meningen med livet? Pengar, karriär, en snygg bil, dyr bostad på Stockholms mest populära gata? Sommarstuga vid kusten i Brantevik? Eller kanske ett sommarhus

någonstans vid Medelhavet där soltimmarna är många fler än i Sverige där våren glömt adressen just nu? En klocka värd 1 mille och en Hermés väska? Meningen med livet och vad som gör det lycklig är samma fråga?

Det kanske är åldern. Man brukar säga att mognad kommer med åldern, med tiden. Även om jag inte alls känner mig vid den siffran min ålder visar så måste jag erkänna att med tiden, med åldern så kommer visheten. Jag har blivit mer självisk, jag har inte tid med med energitjuvar, jag vill ha ”me-time”. Ett litet morgonsnack med en kollega på jobbet fick mig tänka till… räcker jag till? Som mamma, som fru, som dotter, som syster, som vän, som kollega? Räcker min tid till alla som vill ha en bit, en liten del av mig? Nej, jag räcker inte till varje dag lika mycket, någon drabbas, även om den någon är oftast jag själv.

Så vad är meningen med livet. Meningen med livet är jag och mina nära och kära. Det är en liten krets men jag behöver inte mer. Meningen med livet är att vakna varje morgon , ännu en dag frisk och levande. Ännu en dag med mina kära, trots att solstrålarna inte värmer, trots att jag redan kl 09:00 är frustrerad över att jag för elfte ggr behöver förklara samma sak på jobbet. Trots att när jag kommer hem så möts jag av en tonåring som som säger ” men de andra får” , ja livet är orättvis och inte alltid som på tik tok. Meningen med livet är det enkla, det lilla, de små thing i livet. Meningen i livet är mitt 16-tiden kaffedejt varje dag, no matter what. Att dela min vardag med någon som förstår mig, som förstår mig även när jag har PMS och har bytt humör 100 ggr under dagen. Meningen med livet är när jag varje dag får frågan ” hur mår du” , och den som ställt den lyssnar på svaret även om den är 15 min lång. Även om det är frustration, klagomål eller glädje. Meningen med livet är att vakna varje morgon med leende på läpparna trots att jag vill sova mer, trots att jag vet att jag har lång dag, sätta mig på cykel i regnet, trots att jag innerst inne undrar ” varför bor jag inte i Spanien?” . Ni fattar.

Meningen med livet är inte att vara lycklig varje sekund varje dag, meningen med livet är att ha bad and good days, för att vi födds vi dör. Vi hamnar alla där förr eller senare, på ett eller annat sätt. Det är ingen filosofi, det är fakta. Vi ska leva livet utifrån bästa möjliga förmåga. Livet ger oss utmaningar, livet ger oss hopp, vi lär så länge vi lever. Pengar kan bara underlätta, missförstå mig inte, det är lättare med pengar MEN det som verkligen betyder något, det kan inte köpas för pengar. Inte nu inte någonsin. Världen just nu är kanske inte den ljusaste just nu, folk brukar säga att jag är optimist, och det är jag, jag ser alltid det positiva i det mörkaste, jag ser, jag känner, jag vet vilken osäker värld vi lever i, jag vet och jag ser. Men mitt hopp om mänskligheten har inte dött ännu, mitt hopp om ljusare framtid finns fortfarande där. För våra barn, för den nya generationen.

Jag vet inte hur mitt liv hade sett ut om kriget på Balkan aldrig kom och jag och min familj inte behövde fly. Jag vet inte hur mitt liv hade sett ut om jag bodde kvar i Kroatien och dessa orden som jag skrev var på serbokroatiska och inte på svenska. Jag vet inte hur mitt liv hade sett ut om jag för nästan 20 år sedan inte var modig nog att tro på kärleken och krossade alla hinder på vägen? Jag vet inte hur mitt liv hade sett ut om jag för 18-19 år sedan inte hamnade på sjukhuset med det resultatet det blev då. Även om då i samma stund kändes livet orättvist och hemskt så kan jag nu säga att trots det så finns det alltid en mening med varje händelse, meningen med livet. Varje beslut vi tar påverkar vår framtid. Ni har hört uttrycket ” på fel plats vid fel tillfälle”, men hur många gånger bör vi inte tänka ” på rätt plats vid rätt tillfälle”. Jag har många sådana, tackar min stjärna uppe att jag tagit den ena vägen istället för den andra, för att annars hade jag inte varit där jag är idag. Varje beslut, varje händelse räknas, det är vad som kallas livet. Visst hade jag kunnat hantera vissa saker annorlunda, åh yes, men som en föreläsare sa häromdagen – det hjälper inte att grubbla det förflutna, du kan inte ändra på det som varit, fokusera på nu och framåt. Blicka framåt och skapa din mening med livet ♥️

Lämna en kommentar